Yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sosiaalisen median käyttö

Etsin tehtävääni oman alani, eli matkailu alan yrityksiä ja tarkkailin heidän sosiaalisen median käyttöä. Valitsin kolme eniten minua kiinnostavaa yritystä. Kaikki valitsemani yritykset ovat isoja ja tunnettuja, joten ensimmäinen oletukseni oli, että heillä on varmasti sosiaalinen media tärkeässä roolissa. Facebook ja Instagram nousivat selkeästi suosituimmiksi sosiaalisen median alustoiksi.

A.

Yritys on Suomen suurin matkanjärjestäjä, joka järjestää vuosittain noin 200 000 valmismatkaa. A:n nettisivuilta löytyy suorat linkit heidät käyttämiin sosiaalisiin medioihin, jotka ovat Facebook, Instagram, Twitter ja Youtube. A käyttää kaikkia sosiaalisen median kanavia esimerkiksi matkakohteiden ja matkatarjousten markkinointiin. Kaikissa kanavissa on näkyvillä mielestäni myös panostus visuaaliseen ilmeeseen. Youtubessa on hauskasti nähtävillä julkkisten kuvaamia klippejä matkoiltaan ja tämä on mielestäni tehokas tapa markkinoida tiettyä kohdetta. Uusimpana videona Youtubesta löytyy video, jossa yritys ottaa kantaa kestävämpään matkailuun ja mitä valintoja yritys itse tekee tämän mahdollistamiseksi. Twitterissä taas yritys nostaa selkeästi esille ajankohtaisia uutisia.

B.

Yritys on suomalainen lentoyhtiö, joka tarjoaa reitti - ja lomalentoliikennettä Suomen sisäisillä ja kansainvälisillä markkinoilla. Myös tämän yrityksen nettisivuilta löytyy suorat linkit sosiaalisiin medioihin. B:llä on käytössään Facebook, Instagram, Twitter ja Youtube. Käytössä on myös oma mobiilisovellus, jonka kautta asiakas pystyy esimerkiksi tekemään lähtöselvityksen etukäteetn ja tarkkailemaan mahdollisia lennon muutoksia. Myön tämän yrityksen sosiaalisen median kanavoihin on panostettu visuaalisesti ja harkiten. Yritys esittelee näyttävästi ja laajasti toimintaansa sosiaalisen median kautta ja käyttää sitä tiedotus sekä markkinointi välineenä. 

 

C.

Yritys on toinen Suomessa tunnettu suurin matkanjärjestäjä. Heillä on käytössään samat sosiaaliset mediat kuin edellisillä. Yrityksen A tapaan, myös yritys B käyttää sosiaalista mediaa uusien matkakohteiden ja tarjousten markkinointiin. He nostavat esille myös ajankohtaisia uutisia liittyen joko itse yritykseen tai matkailuun ylipäätään. Instagramissa on mukavana yksityiskohtana yrityksen työntekijöiden uraesittelyt. Heillä on tapana, että joku työntekijä ''kaappaa'' tilin käyttöönsä päiväksi ja kertoo omista työtehtävistään kuvien ja videoiden muodossa. Yrityksen matkaoppaat myös postaavat aktiivisesti kuvia ja videoita kohteesta, joka on sillä hetkellä pinnalla. 

 

Kaikkien yritysten käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa on hyvin samanlaista. Kaikki yritykset ovat todella aktiivisia sosiaalisen median alustoissa ja he ovat brändänneet itsensä kaikkien ihmisten tietoisuuteen. Kaikkien yritysten tilit ovat inspiroivia ja visuaalisesti miellyttäviä. Yritykset luovat helposti lähestyttävän kuvan ja sosiaalisesta mediasta huomaa nopeasti, että he ovat aktiivisesti vuorovaikutuksessa asiakkaisiin, esimerkiksi vastaamalla heidän kysymyksiin. Jokainen yritys tuo myös esille rohkeasti omia arvojaan ja osaa hyödyntää niitä tehokkaasti markkinoinnissa.